Att tanka sin bil

Att tanka sin bil
By Lars Eriksson posted maj 01, 2013 07:44 PM


Före du åker iväg och tankar bilen måste du ta reda på vilket bränsle du ska tanka med. Med största sannolikhet är det blyfri 95-oktan bensin du ska tanka med. En del bilar går på diesel vilket är en mer oraffinerad produkt än bensin, och lite billigare. Nu för tiden finns det även etanol men vi litar på att du har koll på vad du ska tanka med!

När du kommer till bensinstationen ställer du bilen med tanklocket vänt mot pumparna. Har du ett kontokort, kreditkort eller tankkort sätter du i det i automaten och följer dess instruktioner.

Tanklocket öppnas på olika sätt beroende på vilken bil du kör. Vrid sedan upp locket därunder. När pumpen är redo för tankning låter den lite, och du kan sätta in den i det lilla hålet i bilen. Sätt in pumpen så långt det går. Tryck på handtaget, och bilen tankas.

När tanken är full slutar det automatiskt att pumpa så det kan inte bli överfullt i tanken.

Har du inget kort och väljer att betala i en kassa, går du sedan in i butiken och betalar för din bensin.

Vad händer om jag tankar fel drivmedel?
Om du tankar fel bensin ska inte så mycket hända om det är en någorlunda modern bil. Gamla motorer kan behöva blytillsatsen för att fungera. Man ska dock inte tanka diesel i en bensinbil eller tvärtom… Råkar du tanka fel ska du inte starta bilen. Kontakta direkt en verkstad.


Betalterminal

Dagens bensinpris

Tanklock

Bensinpump

Tankar



kommentarer Kommentera inlägget


Min väg mot körkortet

Min väg mot körkortet
By Mikael Flink posted maj 04, 2013 02:54 AM




Som min rubrik lyder så ska jag skriva hur min väg än så länge har sätt ut tills man får sitt körkort.


Jag är 34 år gammal, och när jag skrev in mig på en trafikskola så hade jag absolut ingen körvana för fem öre. Så jag fick börja med att gå på en teori undervisning som höll på varje dag i 2 veckors tid. Sedan när sista teori dagen hade varit så fick vi skriva på varsin lapp hur vi ville att vår blivande kör lärare skulle lära ut.

Som exempel så skulle man skriva om man ville ha musik i bilen, eller om man ville att läraren skulle visa hur man skulle göra för att sedan testa på själv eller om man ville testa på själv direkt och att det då räckte med att läraren berättade vad han ville att man skulle göra. Jag som var en total nybörjare valde att ha tyst i bilen, men att det räckte att läraren skulle berätta hur man skulle göra.

Så när första körlektionen kom så fick läraren köra ut bilen till en stor parkeringsplats som var helt tom på bilar, och där bytte vi plats så att jag fick sätta mig bakom ratten för första gången i mitt liv.

Det var en otroligt nervös men ändå härlig upplevelse. Och jag fick börja med att hitta dragläget, och när det satt så fick jag testa på att växla upp från ettan till tvåan för att sedan bromsa ner och växle ner till ettan igen.

När det momentet var klart så fick jag köra bilen i åttor så att läraren kunde se hur man manövrerade bilen. Allt gick jättebra och sedan var den lektionen slut.
På min andra lektion så åkte vi ut till samma stora parkering och vi testa på samma saker igen lite snabbt för att se att det gick lika bra denna gång, och det gjorde. Så min lärare tyckte att jag skulle lämna parkeringen för att kör mot ett lugnt villa område.

Jag tyckte att det var lite läskigt att bege sig ut i trafiken så himla fort, men eftersom det var ett så lugnt område så var det helt okej. Jag fick då för första gången lära mig högerregeln och köra förbi parkerade bilar. Man fick även testa på att stanna efter vägen för att sedan starta igen från vägkanten. Som ni märker så gick allt väldigt lugnt fram till en början, och jag trivdes med det då jag blev säkrare och fick mer självförtroende av att se mina framsteg.

Nu tänker jag hoppa fram några körlektioner då detta kommer att bli ett väldigt långt inlägg om jag skriva om varje körlektion. Så efter ett tag fick jag lära mig hur man startar i uppförs backe samt nedförsbacke, och jag tyckte att det var lättare att starta med hjälp av handbromsen istället för att använda fotbromsen, jag tyckte att bilen hann backa för långt när man släppte fotbromsen tills man hittade dragläget på bilen, så det är nog den tekniken jag kommer att använda mig av. Start i nedförsbacke var hur lätt som helst, och man fick då även veta att man inte alltid behöver starta på ettans växel, är det en jätte brant backe så kan man starta på tvåans växel.

Efter den lektionen så kom vi fram till parkering samt fickparkering. Jag fick köra ner till sjukhuset där jag bor och skulle där både lära mig att köra in samt backa in på en parkeringsruta. Och jag hittar en tom parkeringsruta ganska snabbt och kör in i den hur lätt som helst, men när jag ska backa in så kommer det en äldre dam i en bil bakom oss och börjar tuta hej vilt för att jag står still. Då säger min körlärare att dom borde se att detta är en övningsbil, samt att du har back växeln i så försök att igonerar henne. Och det var absolut inga problem, jag tyckte bara att hon var fånig som stod bakom oss och tutade. Men hon ledsnade rätt snabbt och körde om oss, och då kunde jag äntligen börja öva på min backning. Jag fick korrigera ett par gånger innan den satt, men jag fick mycket beröm från min körlärare.

Och när vi nu kommer till fickparkeringen så fick jag korrigera fler gånger då detta var en betydligt svårare uppgift. Men det gick det med efter lite trixande. Och eftersom jag bara hade 40 minuters lektioner så var den lektion över ganska snabbt.

Lektionen efter så fick jag bege mig ut för lite landsvägs körning. Och det var hittills den roligaste lektionen då man fick dra på lite och inte bara ligga och köra i stadstrafik hela tiden. Körläraren sa att när vi kommer ut på landsvägen så får trycka ner gasen lite så att du snabbt kommer upp i fart, men håll dig under 3000 varv! Sagt och gjort så gasade jag på och höll samtidigt ett öga på varv räknaren, allt gick bra och jag kom snabbt upp i 70km/h. Sedan fick jag stanna vid en busshållsplats lite snabbt för att sedan köra iväg igen, allt för att läraren kunde se hur man skötte accelerationen, och det vart igen anmärkning.

Efter den lektionen så började jag köra mera med min sambos pappa för att få ned kostnaden för körkortet, och jag tog bara några enstaka lektioner då och då hos trafikskolan i fortsättningen. Så har det sätt ut fram tills idag, och nu har jag klarat av det mesta som är obligatoriskt hos min trafikskola innan dom börjar tänka på att boka kunskaps prov samt körprov.

Det jag har kvar att göra är att ha en motorvägslektion (och den kommer jag ha nu på onsdag 8/5 2013) sedan återstår det bara en vanlig körlektion för att se om körläraren tycker att man är redo, och den lektionen kallar dom för "Den lilla uppkörningen" och den går ut på att min körlärare kommer ha en lektion som påminner om en uppkörning. Man ska kunna förklara och visa olika vätskor, kolla däcken, se så att bromsarna fungera, lyserna lyser. Ja man kan säga att det är som en säkerhetskontroll.

Så nu när man är så nära så känns det som om man bara vill ha allt på en gång, men jag kommer att ta det lika lugnt som jag gjort hittills, det är bara dumt att stressa fram. Så vad jag vill jag säga med detta inlägg då? Jo att detta, att när du går in på en trafikskola så känn efter direkt hur du blir bemötad, samt hur det känns att köra med din lärare bredvid dig. Visar han/hon att dom är intresserade av att lära ut, eller sitter du där mest för dig själv och känner att du inte får ut nått av dina lektioner. Om du känner så, så är mitt råd till dig att säga något omedelbart, för du måste känna dig trygg och bekväm med den du åker med. Min körlärare var jättebra, jag kände mig hur säker som helst, och märkte att hon gjorde allt för att verkligen få mig att förstå hur man skulle göra. Tyvärr så har hon slutat nu och min körskola håller på att leta efter en ersättare, och jag hoppas att den personen dom finner kommer få en att känna sig lika bekväm. Mitt sista råd till dig som ska ta körkort är att försök att hitta en privat handledare som du kan öva med privat. För det är otroligt mycket som man kan nöta på när man kör privat istället för att gå via körskolan, och dessutom sparar man in en massa pengar om man kan köra privat. Men börja gärna med att få grunderna via en trafikskola så att du lär in dig rätt saker från början, för annars kan det bli svårt att ändra sitt körsätt om man lär in sig fler saker.

Till sist så vill jag säga att du ska absolut inte stressa!! Även om du har kompisar som har tagit körkort och dom säger att dom klarade allt på första försöket så behöver du inte känna dig tvingad till att göra detsamma. Vi är alla olika individer och behöver olika mycket tid på oss för att klara av vissa saker. Så lägg upp allt i din takt så att du verkligen känner att du lär dig nått och att du slipper känna någon press... Har ni några frågor eller om ni tycker att jag har glömt något så våga fråga, för frågar man inget så får man inget veta... :) 


Som avslutnings ord vill jag säga: Ett stort lycka till, till er alla som ska börja med körkortet!!



kommentarer Kommentera inlägget


ECO Körning

ECO Körning
By Administratör posted maj 14, 2013 11:30 AM




Eco Driving, på svenska sparsam körning, är en körteknik som kan ge 10-20% lägre drivmedelsförbukning och mindre slitage på bilen.


1. Håll koll framåt- Planera!
Undvik hastiga inbromsningar och onödiga stopp. Höj blicken och planera körningen så du slipper stanna och starta i onödan. Håll avståndet till bilen framför. Släpp gasen och rulla mot korsningar och trafikljus. Om du låter bli att koppla ur sjunker förbrukningen ner till noll.

2. Växla upp tidigt- kör på hög växel
Växla upp så tidigt som möjligt efter start. Kör bara ett par billängder på ettan och lägg sedan i tvåan - det är bilen gjord för. Växla från tvåan till fyran, eller från trean till femman. Accelerera bestämt upp till den fart du ska ha. Ge max halv gas och växla upp innan motorn når 3000 varv per minut. Idag kan de flesta bilar köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.

3. Kör jämnt- håll hastighetsgränserna
Jämn fart kan ge högre snitthastighet än ryckig körning. Håll jämn gas, låt hastigheten pendla lite upp och ned vid små med- eller motlut. På landsväg kan du släppa efter på gasen när du närmar dig ett krön och utnyttja rörelseenergin. Kör inte om i onödan och håll hastighetsgränserna - det sparar drivmedel och pengar samt minskar koldioxidutsläppen.

4. Släpp gasen- motorbromsa
Att bromsa med pedalen är alltid slöseri med drivmedel. Låt motorn göra jobbet istället med hjälp av mjuka nedväxlingar. Genom att motorbromsa kan du få bränsletillförseln helt avstängd. Håll ett öga på varvmätaren. Släpp gasen helt när motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut. När motorvarvtalet sjunkit till omkring 1200 varv (lägre för dieselbilar), börjar motorn förbruka drivmedel igen. Växla därför ner strax innan du når detta varvtal.

5. Rulla utför- håll jämn gas uppför
Låt bilen rulla utan gas, men med växeln i, i tillräckligt kraftiga medlut. Försök få fart före ett motlut så att du slipper att växla ned i uppförsbacken. Undvik att accelerera i uppförsbacke. Ge stöd med gasen men öka inte farten.

6. Håll rätt tryck i däcken
Däcktrycket kontrollerar du enkelt på våra stationer. Med rätt tryck rullar bilen bättre. Det minskar både däckslitaget och drivmedelsförbrukningen. Rätt Lufttryck hittar du i din bils instruktionsbok, insidan av tanklocket, dörrsida eller B-stolpe. Tänk på att om dina däck är varma, dvs du har kört mer än 3 km så skall lufttrycket på mätaren vara 0.3 bar högre än det rekommenderade. Öka luftrycket vintertid med 0.2 bar för att kompensera när temperaturen sjunker utomhus.

Kolla också att mönsterdjupet är tillräckligt, lagen kräver minst 3 mm vid vinterväglag.

7. Av med takboxen och takräcket
Rensa bilen från onödig last. Det minskar luftmotståndet och vikten och därmed drivmedelsförbrukningen.

8. Använd motorvärmare
Kallstarter drar mycket extra drivmedel - också vid plusgrader. Vid -15oC eller kallare - koppla in motorvärmaren max en och en halv timme före start. Upp till 0oC - sätt på värmaren en timme före start. Upp till +10oC - förvärm i 20 minuter.

9. Kör inte på tomgång
Bilen drar mer drivmedel på tomgång än man tror. På tomgång släpper bilen dessutom ut betydande mängder farliga ämnen. Starta motorn först i det ögonblick du ska köra iväg - då får du snabbt upp temperaturen i motorn och bilen.

Stäng av motorn även vid mycket korta stopp. Moderna dieselbilar med direktinsprutning kan stängas av på samma sätt som bensinbilar. Att starta om en insprutningsmotor drar inget extra drivmedel.

10. Serva bilen regelbundet
Med bra tändstift, rena luftfilter och ren olja går motorn snålare.

11. Stäng av klimatanläggningen när möjligt
Klimatanläggningen drar upp till 1 dl drivmedel extra per mil.

Källa: Transportstyrelsen



kommentarer Kommentera inlägget


Teoriprovet

Teoriprovet
By Administratör posted maj 18, 2013 12:52 PM


Beskrivning

Nu har en utan våra sammarbetspartners utvecklat en app för körkortsteori som vi kan rekommendera starkt! Vi på GratisTeori.se har testat de flesta körkortsappar både för iPhone och Android, och kan utan tvekan säga att "Teoriprovet" tar hem priset.

– Över 2000 frågor
– Allt-i-ett (personbil, moped & vägmärken)
– Möjligheten att ställa frågor till en trafiklärare
– Varje prov blir unik
– Appen upptaderas med nya frågor kontinuerligt
– Det går att träna på en viss typ av kategori
– Nedräkning precis som riktiga kunskapsprovet
– Bok in en tid hos körskolan direkt via appen
– Leta fram alla körkolor
– Inga In-App purchase

Appen passar utmärkt för de som håller på att ta körkortet för personbil eller moped, men också för de som haft körkortet en längre tid och vill förfättra sina trafikkunskaper ytterligare.

Appen uppdateras automatikt cirka två gånger i månaden med nya teorifrågor med de senaste ändringarna från trafikförordningen, körkortslagen samt vägtrafikkungörelsen.

 Ligger på topp 3 placering i App Store – Sverige

Skärmbilder ur appen



Kundrecensioner

Snygg och stilren
Av Hasehasse
Riktigt bra app! Kan sitta på bussen och tåget och träna på frågorna samtidigt! Rigtigt bra gjort!

Oj oj oj
av Pevus
Nu slipper man teoriboken! Allt med teori och körkort känns så förlegat. Äntligen en app som digitaliserar hela utbildningen!

Bäst på AppStore
av Filip007
Jag har laddat ner alla körkortsappar och det här är utan tvekan den bästa! Genomtänkt och med många bra frågor.

Utmärkelser

Rekommenderas av GratisTeori.se – 5/5      




Get it on Google Play



kommentarer Kommentera inlägget